Na regen komt zonneschijn!

30 oktober 2016 - Pisa, Italië

Heerlijk niks doen met op de achtergrond de regen die op het dak neervalt. Het is zaterdag 8oktober en het is koud, superkoud en het regent.. Welkom in Italië denk je dan. Vandaag vindt de garageverkoop plaats in Jubbega en toen ik wakker werd en door het raam naar buiten keek had ik zoveel medelijden met mn moeder en tante die vandaag ook hun spullen zouden verkopen. Gelukkig kreeg ik al snel foto's binnen en blijkt het heerlijk weer te zijn daar, vooruit voor vandaag mogen jullie die zonnestraaltjes wel even lenen.
Terwijl ik dit schrijf begint het alleen maar harder te regenen en vraag ik me af wat ik vandaag in hemelsnaam met de kinderen ga doen..

Afgelopen week is de Vespucci aangekomen in Livorno, een bekende boot van de Marine hier. Een enorm oude boot waar de vader en de opa van dit gezin beide een jaar op hebben gewerkt, het was dan ook super interessant om een kijkje te mogen nemen. We kregen een rondleiding van een marinier die nog een student was en ook op deze boot aan het werk was geweest, interessante verhalen werden door hem vertelt.. Dat je 's nachts maar 4uren tijd hebt om te slapen en als die tijd dan aanbreekt je zo snel mogelijk naar beneden moet om je eigen hangmat de vinden in een kast met wel meer dan 500 hangmatten, en als je je eigen hebt gevonden snel naar boven rennen om hem te bevestigen aan de haken in het plafond, en als de 4uren dan bijna over zijn moet je je hangmat alweer netjes opgerold in het tasje doen en hem weer terug in de kast leggen.. Nee bedankt, voor de mensen uit Livorno lijkt het misschien net of ik een van die studenten ben, laat ze dan maar lekker denken dat ik 's nachts opzoek ben naar mn eigen hangmatje.

Langzamerhand leer ik steeds meer mensen kennen en samen drinken we dan gezellig 's avonds een drankje in een kroegje.
We vonden dan afgelopen week ook een supergezellige plek! De eigenaresse die tussen het biertjes tappen door aan haar schilderij werkte en allemaal mensen die muziek maakten. Al snel kwamen we met wat muziekanten in contact en omdat Natalia de andere aupair een prachtige stem heeft hebben we daar heel wat uurtjes muziek gemaakt, drankjes gedronken en gezellig gepraat.
De afgelopen week hebben we daar dan ook heel wat avondjes doorgebracht..

En toen was het 21oktober en kwam er hoogbezoek, mn ouders hadden een lang weekend Toscane op de planning staan!
Vrijdagochtend stond ik op het station van Pisa, en na wat spanning waren ze gelukkig aangekomen, er was namelijk een staking gaande op het vliegveld en het station van Pisa en een aantal vliegmaatschappijen hadden daarom ook de vluchten van en naar Pisa gecanceld.. Gelukkig was er weinig van te merken en zijn ze veilig geland op het vliegveld van Pisa en hebben we daarnaast ook gewoon de trein kunnen nemen naar ons eerste bezichtiging; Chinque Terre! Na een gezellige treinreis kwamen we aan op het station van Chinque Terre. De naam zullen veel mensen wel niet kennen maar als je foto's ziet zal je het wel herkennen van een of ander tijdschrift of de standaard laptop achtergronden. En wat was het prachtig! Chinque Terre bestaat uit 5dorpjes met allemaal gekleurde huizen die als een soort van flats naast elkaar op een berg gebouwd zijn en niet te vergeten bevinden deze dorpjes zich aan zee. Wij begonnen in het plaatsje Riomaggiore en eindigden onze reis helaas alweer in het 2e dorpje genaamd Manarola, dit omdat er helaas OOK een staking op dit station plaatsvond.. in de meeste dorpjes zijn geen auto's welkom dus wanneer je alle 5dorpjes wilt bezichtigen moet je met de trein of een boot reizen. Maar ondanks dat hebben we 2prachtige plaatsjes kunnen bezichtigen!

Dag 2 van de Explore Toscane reis brak aan voor mn ouders, ze hebben de prachtige stad Florence bezocht en zijn in de avond naar Siena gereisd. Zaterdag was voor mij een werkdag en samen met de moeder van het gezin en de kinderen zijn we naar het platteland van Italië gereisd waar we een olijfoliemakerij bezichtigd hebben (ondertussen komt er een rood kronkellijntje onder "olijfoliemakerij" te staan maar hoe ik het wel zou moeten noemen, geen idee.. het was in ieder geval niet een fabriek)
Een schattig gebouwtje tussen honderden olijfbomen. Zoals mensen hier over Nederlanders met drugs denken denk ik over Italianen met Olijfolie, my god.. een gerechtje zonder is gewoon niet mogelijk. Olijfolie hoort bij alle gerechten en ja ook soep.. ik kreeg in de eerste week de vraag of ik ook olijfolie wou toen er een bord soep voor mn neus stond..
Langzamerhand burger ik in en gebruik ook in weleens olijfolie maar het bijzondere is dat het dan ook nog hele speciale olie is. De moeder van het gezin is een soort van specialist in olijfolie en volgt bepaalde lessen om hier beter in te worden dus mensen, het is niet zomaar olijfolie die ik hier in mn soep giet.
Het leuke is dat ik nu ook duidelijk het verschil zal ruiken en proeven tussen goede olijfolie en de olijfolie waarvan ik niet wist dat er een ander soort op de wereld was. Ik had me voor mijn vertrek naar Italië ook niet voor kunnen stellen dat er mensen geïnteresseerd zouden zijn  in olijfolie, maar goed naast wijnproeven bestaat er ook weldegelijk olijfolieproeven. Oké, Terug naar de olijfoliemakerij waar we hebben gezien hoe ze de olijven van de bomen plukten en hoe het van een bak vol met olijven uit de pers kwam als versgeperste olijfolie. Ergens was het nog best interessant!
We vertrokken uiteraard ook weer richting Livorno met 2flesjes olijfolie.
Die middag zijn we met het gezin naar een plein in de buurt vertrokken om van het heerlijke weer te genieten. De kinderen konden rondrijden op elektrische autootjes die je daar kon huren, leuk, zal je denken. Ja ook leuk maar ook levensgevaarlijk. Kinderen van 4jaar vinden het gaspedaal en dat is voor hun dan ook voldoende, uitkijken ho maar. BAM, daar vloog een 4jarige autocoureur vollop met een dikke jeep tegen het been van de vader. En uiteraard geen sorry, het kleine voetje ging niet van het gaspedaal dus de wielen bleven maar draaien, hij wachtte gewoon net zolang tot de vader aan de kant stapte, die hebben we daarna nog een uur zien kreupelen. Ondanks dat was het enorm lachwekkend hoe de kleine meisjes rondreden in hun kleine autootjes, het was dan uiteraard ook tranen met tuiten toen de tijd er op zat.

Zondag! Vrije dag!
Vroeg vertrekken met de trein richting Siena, het reizen kostte me zo'n 3uren maar daar aangekomen stonden mn ouders me vrolijk op te wachten. Hun een na laatste dag hier brak aan en samen gingen we de stad Siena bekijken. Prachtig! Een mooie stad met een prachtige kerk. Samen met mn vader hebben we de toren beklommen en hadden we uitzicht over de dakenstad van Siena.
(Er was nergens plek om de bagage veilig en bewaakt te stallen dus dan moet er toch één de pakezel zijn...)
Wauw wauw en nog eens wauw! Wat was dat uitzicht prachtig, de stad was mooi maar we hadden vrij weinig gezien waarvan we dachten wauw maar dit uitzicht... Siena was en is uiteraard ongelooflijk mooi!

We vertrokken met z'n drieën richting Livorno aan het einde van de middag. Mijn woonplaats en voor mn ouders de laatste overnachtingsplaats. Na wat vertragingen konden we gelukkig nog optijd in Livorno aankomen maar we waren er helaas wel een uur later dan gepland.. Een restaurant in het centrum zat er helaas niet meer in maar gelukkig wist ik nog een veel betere plaats in de buurt, Pizza GOGO! De volgende ochtend heb ik mn ouders Livorno laten zien en hebben we de minivakantie gezellig afgesloten, het was een enorm leuk weekend!

Mn ouders zijn weg en nieuwe gasten komen aan, de vriendin van het gezin met haar kinderen. Ze zouden net als mijn ouders de vrijdag's al aankomen maar in verband met de staking (die er niet was) was hun vlucht gecanceld. Gelukkig konden ze deze maandag nog aankomen! De hele week stonden er leuke dingen op de planning. De eerste dag kregen we een rondleiding over de academy, super interessant want dat had ik ook nog niet gezien.
(Als je nu denkt, waar heeft ze het toch altijd over? Ik woon hier in een familie waarvan de vader de admiraal is van deze navel academy. Hun huis is gevestigd op de academy achter de hekken. Hier wonen en studeren ook alle studenten van deze academy en daar zijn nogal wat regeltjes)
Omdat ik met een aantal studenten bevriend ben geraakt was het ook erg leuk om te zien waar ze overdag bezig waren. Er was een grote simulator van een schip waar we in konden kijken, dat was echt gaaf, net echt. Op het grote plein waren de studenten aan het trainen voor de ceremonie die in december plaatsvind ook erg indrukwekkend.
Het grappige is dat ik de vader van het gezin op een heel andere manier ken dan de studenten en toen ik hem na de tijd iets vroeg over "het plein met de boot" wist die eigenlijk niet hoe die moest reageren want ik had zojuist hun heilige plein met een speciale naam waarvan ik alweer de naam vergeten ben gewoon "het plein met de boot genoemd" gelukkig hij kon er om lachen maar ik mocht dat nooit meer zeggen.

Dinsdagochtend zijn we met zn allen naar Pisa vertrokken waar we de toren van Pisa hebben bekeken. Helaas moest je 8+ zijn om hem te kunnen beklimmen, de oudste van 6 hebben we omgetoverd tot een 8jarige en samen met zijn moeder heeft die toch de top bereikt, voor de kleintjes van 2,3,4 zat dat er helaas niet helemaal in.. volgende keer beter!

Woendag moesten de kinderen ook weer vermaakt worden uiteraard! We zijn we met zn allen naar een thermaalbad geweest. Niet echt "the place to be" voor kinderen, ik bedoel wel voor kinderen maar niet voor de oudjes die daar voor hun rust komen. Het enige wat er ronddobberde voordat wij het zwembad kwamen bestormen waren 80+ ers die hun lichaam in goede staat aan het houden waren en allemaal een beetje sport deden. Arme mensjes.. wij hebben in ieder geval wel een leuke dag gehad! Daar gaat het om uiteindelijk toch?!

De week vliegt voorbij en het in inmiddels alweer donderdag. Een dagje Lucca stond op de planning! Heerlijk herfstweer, het zonnetje scheen en de bladeren vielen van de bomen. We hebben fietsen gehuurd en met de kinderen achterop zijn we over de muren van de stad gefietst. Lucca is de enige stad die ik gezien heb waar een volledige muur omheen is gebouwd in een cirkel, een schattig stadje die je makkelijk binnen één dag kunt bekijken. Bovenop de muren is een pad waarop je de hele cirkel rond kunt fietsen binnen een uurtje. Na een ijsje zat deze heerlijke herfstdag er helaas alweer op, met plastic zakken vol herfstbladeren vertrokken we weer richting huis. Aan het einde van de dag ben ik nog maar even naar de muziekbar gegaan met Natalia, het werd weer wat later dan gepland maargoed..

Zaterdag 29oktober, wederom een prachtige herfstdag! Italië heeft zn zonnestraaltjes weer terug, heerlijk! Voor de ongeruste mensen onder ons, van de aardbevingen in Italië krijg ik hier niks mee gelukkig, wel is het gek om te lezen dat zoiets heftigs in het land plaatsvind waar ik nu ben.
Oké dat was dat, we zijn met het hele gezin vertrokken naar een Adventure park in de buurt, een klimpark voor alle leeftijden. Voor de kleintjes was er een super gaaf parcourt door de bomen gemaakt op 1meter hoogte. Het zag er onwijs leuk uit, de kinderen in een klimpakje en een helm op. De oudste was ook enorm goed en ging enorm snel, vooral het einde was gaaf uiteraard, een tokkelbaan die supersnel ging.  Gelukkig mocht het grote kind (IK) ook even mn energie kwijt en heb ik 2parcours afgelegd op een iets hogere afstand dan de kinderen. Het was enorm gaaf! 1moment moest ik even slikken toen ik op 7m hoogte een mega stap moest maken met een touw die slap hing.. maar opgeven is natuurlijk geen optie. (Klinkt stoer hè haha, maar op dat moment was er geen weg terug, dus ik had ook helemaal geen keus)
Bij thuiskomst heb ik me nog even voorbereid op een avondje naar een bar met een aantal studenten van de academy. Laat werd het niet, want die moeten voor klokslag 01:00 weer binnen de hekken van de academy zijn.

Mn vrije dag is inmiddels aangebroken en ik doe jullie de groetjes vanaf een terrasje in Pisa!
Bedankt voor het lezen, knuffeltje van mij!

1. MrNoncha:
    Gaaf ouwe, lekker bezig
  2. Itteke bron:
    30 oktober 2016
    Wat wer een mooi ferhaal Sanne!!
  3. Zwaantje:
    Mooi verhaal Sanne.
  4. Winny de Vries:
    31 oktober 2016
    Wat beleef je veel Sanne leuk om te lezen !! nog veel plezier daar !
  5. Sjoerdje:
    31 oktober 2016
    Wat wer een super mooi verhaal
  6. Trienke:
    1 november 2016
    Wat een leuk verhaal, Sanne. Nog veel plezier hoor. Lekker genieten van het mooie weer. Het wordt hier nu echt herfstig. Groetjes!!