Celebrating the 4th of July!

12 juli 2017 - Valparaiso, Verenigde Staten

Een dag om te relaxen, het is vandaag zaterdag 24juni en we zijn vrij! Gisteren zijn de kinderen van de eerste week vertrokken en morgen gaat de nieuwe week van start maar dat is voor later. We hebben een vrije dag en vandaag betekend dat, LET'S GO TO THE BEACH!

8:00 ging de wekker alweer en half 9vertrokken we richting Indiana Dunes National Lakeshore, DE BEACH.

De Campdirector (Freddie) nam ons mee in haar bus  waar zij vandaag ook met haar vrienden heeft afgesproken. We namen de toeristische weg door de duinen, niet iedereen was het er mee eens maar ze hadden weinig keus dan moet je maar niet achteraan lopen. Het was 20minuten langer, 20minuten heuveliger, 20minuten zanderiger en 20minuten mooier dus, dat was leuk als je het mij vraagt. We kwamen aan bij het strand, zo ontzettend mooi! (Wanneer je wel recht voor je bleef kijken want ver weg aan de linker en rechterkant bevond zich een minder prachtig industrieterrein)

Na een duik in het meer en een tijdje in de zon gingen we met zn allen naar een plek vlakbij het meer waar Freddie met haar vrienden de lunch had voorbereid voor iedereen, er kwamen steeds meer en meer mensen bij, super gezellig.

Twee uur later besloten we met zn alleen terug te gaan naar het strand, tijd voor wat spellen. Terwijl het grootste deel van onze groep plat in de zon lag te bakken sloten ik en Smiley(sorry, beetje vaag maar we gebruiken onderling alleen maar campnames) zich aan bij de vrienden van Freddie. Van gekke houten omgooi stok spellen, piramides maken, rugby tot een potje voetbal met de meiden, zo leuk!

Dat potje voetbal was misschien niet het slimste idee, we begonnen met een grote groep en iedere minuut stapte er wel iemand uit het spel in verband met een gebroken nagel, blauwe scheenbenen, of het schurende zand over je pas verbrande huid. Maargoed het was ergens echt super leuk, ik kwam er met een blauw scheenbeen goed vanaf.

Om 18:00 besloten we terug te gaan, en net als altijd is het terugweg stukken stiller in de bus dan de heenweg, iedereen was kapot ondanks dat het onze vrije "relax" dag was. Vrij was het wel, relaxed voor sommigen ook zeker, ook voor mij ondanks dat ik geen moment heb liggen zonnen. Het was een topdag, ik ben in ieder geval klaar voor morgen, een nieuwe week gaat van start, laat de kids maar komen!

De nieuwe groep is aangekomen, programma "Lights, Camera, Action" gaat van start. Een week vol dansen, zingen en acteren, i'm excited!

Kan je mij helpen? Ofcourse, 8slaapzakken verder. Vandaag is het de Pink tent night dat betekend dat we met alle kinderen in tentjes slapen. Deze week is het voor de meeste groepen "Harry Potter week" en dan moet er natuurlijk een harry potter film gekeken worden. Een groot scherm staat klaar buiten op het grasveld, er worden een aantal Harry Potter spellen gespeeld waarvan ik geen idee heb wat het is. Ik weet dat hij een litteken op zn voorhoofd heeft, op een bezem kan vliegen en door een muur kan lopen maar dat is het dan ook wel. Na de spellen kan de Movienight beginnen. Met hun slaapzak vormen de kinderen een groot publiek voor het scherm, zo gezellig! We starten pas laat en dat betekend dat ze allemaal pas rond 00:00 hun bed in gaan, dat wordt nog wat morgenochtend...

Ook week 2 is inmiddels voorbij! Het vloog voorbij maar dat was zeker even anders dan de andere week. Mn stem wordt er niet beter op in ieder geval en dat terwijl mn collega's zeggen dat ik soms best wel wat luider mag schreeuwen als dat nodig is, nu is dat niet mijn eerste keuze dus probeer ik dat ook niet te doen maar aan mn stem te horen is het toch echt meer nodig dan ik gewend ben.

Maargoed, een drukke maar ontzettend leuke week! We hadden een talentenjacht, oefenden liedjes en sloten de week af met een zelfgemaakt toneelstuk.

Dat was een goed afsluiting van de week, trots als een pauw verlieten de meisjes het Camp, ik heb weer een heleboel mogen leren van deze toppertjes.

Dan is het nu tijd voor een lang weekend!

En hoe het is dit weekend?! In een woord GEWELDIG! Genieten met allemaal leuke mensen om me heen.

We begonnen bij een Amerikaans meisje die 10minuten van het Camp afwoonde, na een dag niks doen en relaxen was het wel tijd om wat te gaan doen. We besloten om derest van ons weekend bij Hannah door te brengen in New Lenox. We bezochten een deel van ons team bij Marnie waar we de avond rond het zwembad doorbrachten.

De volgende dag, Poolparty! Het is maandag 3juli en alle counselors uit de buurt met de internationale counselors die ze mee hadden voor het weekend kwamen samen bij Marnie. De zon was er bij en de muziek stond aan, de halve groep in het zwembad en de andere groep rond het zwembad bruinbakkend in de zon. Hoe leuk het werk ook is, stiekem bleven we het liefst hier.

Dat zit er niet in en ook de dag vloog voorbij helaas. Het werd donker en waar de halve groep rond het zwembad danstte nam de andere groep nog een laatste duik.

Rond 00:00 besloten we naar huis te gaan,  morgen is onze laatste vrije dag voor de nieuwe week start en de wekker staat alweer vroeg om de "4th of july" te vieren.

Happy 4th of july! Vandaag is het een groot feest in Amerika en wij zijn erbij om dit waarschijnlijk voor de eerste en laatste keer in Amerika mee te maken. We vertrekken met de auto terug naar het dorpje van Marnie waar we de optocht gaan bekijken tussen alle andere mensen gekleed in rood, wit en blauw. Uiteraard is dat ook ons dresscode voor de dag.

De zon schijnt en iedereen om mij heen is vrolijk, vlaggetjes overal en snoepjes vliegen door de lucht. Helaas kunnen we niet de gehele optocht bijwonen, nog 4minuten voor de trein vertrekt. De rest van de dag wordt gevierd in CHICAGO!

Eerlijk gezegd is er weinig speciaals te doen in de stad en er zijn weinig mensen te bekennen. Dat wil dan niet perse zeggen dat we het niet leuk hebben, we lopen door de stad, bekijken dingen die we de vorige keer niet hebben gezien, genieten van het zonnentje en van de welbekende "deep dish pizza" van Chicago.

Rond 19:00 nemen we de trein terug naar ons huis voor het weekend de avond gaat beginnen, barbecue en vuurwerk!

Veel mensen die zich inmiddels hebben verzameld rond het huis van Hannah. Tegenover haar huis vindt de jaarlijkse vuurwerkshow plaats. Met kleedjes vanuit haar tuin genieten we van een super gave vuurwerkshow. De dag is voorbij, moe na een geweldig weekend vallen we in slaap. Laat camp week 3maar beginnen!

On target, de naam van het driedaagse programma deze week, dat betekend veel boogschieten! De doelgroep deze week zijn juniors, meisjes tussen de 9 en 11 jaar. Om 13:30 komen de eerste meiden aan, we maken naamkaartjes en vertrekken om 17:00 richting het zwembad voor de zwemtest. Hierbij kijken de lifeguards hoe goed iedereen kan zwemmen, iedereen krijgt een badmuts die behoord tot hun zwemniveau waardoor ze precies kunnen zien wie in welk deel van het zwembad kan  en mag zwemmen. Na het zwemmen is het tijd voor het diner die wordt gevolgd door de dagelijkse vlag cermemonie. We sluiten de dag af rond het kampvuur, we zingen liedjes en maken s'mores. Om 21:00 is iedereen ready for bed! We slapen deze dagen in cookie cabins, kleine houten huisjes voor maximaal 4personen. De huisjes zijn verspreid rond een gebouw waar de kleinere kinderen slapen. We doen ons laatste rondje langs de cabins en zingen slaapliedjes. Dit is altijd een spannend moment omdat dit het moment is waarbij heimwee zo vanuit het niets optreedt bij de kinderen, gelukkig is het ons ook deze avond gelukt de meisjes met het gemis van thuis in slaap te krijgen uitkijkend naar de nieuwe dag, net zoals ik ga doen!, "You're my sunshine, my only sunshine you make me happy when sky's are grey" wordt er gezongen vanuit de cabins, welterusten!

7:00 tijd voor een nieuwe dag, omdat de groep ouder is dan de afgelopen 2weken is het een stuk relaxter omdat ze alles zelf kunnen. We beginnen de dag met ontbijt en vervolgen het met boogschieten! We eten lunch en hebben de tweede boogschietles in de brandende zon, heerlijk maar vermoeiend. Dus, de perfect timing voor een frisse duik in het zwembad! Voor het avond eten is het aan ons er wat van te maken, het kampvuur brandt al snel en ons zelfverpakte aluminum folie pakketjes met rijst, kip en verschillende groentes liggen op het vuur. We bereiden ons desert voor dat bestaat uit kleine koekjes, chocolade, poedersuiker en niet te vergeten pindakaas. Alles in Amerika is te verkrijgen met pindakaas, het is ongelooflijk,

dus zo ook ons desert. Nadat we die kort op het kampvuur hebben verwarmd beginnen we aan ons diner. AMAZING, wordt geantwoord wanneer we vragen hoe het smaakt en dat is natuurlijk wat we willen horen! We ruimen op en haasten ons naar de vlag, vanavond is het namelijk aan onze groep om de vlag naar beneden te halen. We vervolgen de avond met een night hike die ik voor deze keer mag passen in verband met mn pauze, eindelijk tijd om op te frissen! Bij terugkomst komen de meiden net terug van een night hike, ze maken zich klaar klaar voor de nacht terwijl wij formulieren invullen voor de badges. Na een kwartier maak ik een rondje langs al de cabins, mn favoriete deel van de dag. Gezellig even praten over de dingen die we hebben gedaan vandaag en de dingen die we morgen gaan doen. We sluiten het af met een liedje en welterusten, mijn favoriete deel om de dag positief, rustig en fijn af te sluiten.

De cabins zijn door het mooie weer van vandaag lekker opgewarmd, dat wordt een lekker warm nachtje, goodnight!

Ik word wakker van de regen dat plenst op het dak van ons hutje.

Het regent als maar harder en dan besef ik me dat er een aantal kinderen en counselors in tentjes slapen... aai..

Een aantal van hen lopen een kwartier later langs ons camp gedeelte, de kinderen droog gelukkig alleen de counselors klets en kletsnat.

Gelukkig droogt het al snel, we pakken onze spullen in en ruimen alles op. Omdat dit een driedaags programma was is het vandaag alweer de dag om naar huis te gaan maar gelukkig staat er nog vanalles op het programma van vandaag. We eten ontbijt, doen de vlag en vetrekken naar het boogschietveld waar we ook vandaag weer leuke dingen gaan doen. Wanneer we eindelijk alles klaar hebben komt de regen weer met bakken uit de lucht vallen.... in plaats van schieten richten we ons maar meer op de theoriekant van het boogschieten, hopend dat het weer snel opklaart. Helaas is dit niet het geval en zitten we tot lunch droog onder de partytent. De zon komt erbij en de blauwe lucht komt tevoorschijn, yes! We kunnen ons boogschietspel beginnen. We plakken verschillende figuurtjes met verschillende punten op het boogschietbord en voegen er later ballonnen aan toe die de punten kunnen verdubbelen, het spel werkt super goed en iedereen inclusief wij als counselors hebben super veel plezier tijdens het spel.

In vergelijking met gisteren hebben de afgelopen boogschietlessen zeker geholpen en dat is natuurlijk leuk om te zien. In plaats van 1 op het bord en 4 naast gaan ze nu allemaal minstens in het bord en daarnaast worden er verschillende pijlen in de roos geschoten. Tijdens het boogschieten begint de zon weer heerlijk zn werk te doen en is het ook voor onze groep tijd om daar van te genieten, tijd om te zwemmen! Na een frisse duik vertrekken we richting het all camp voor de picknick en de vlag ceremonie waar de ouders met een big smile op hun gezicht niet kunnen wachten hun dochters weer te zien. Er wordt verteld wat er deze week is gedaan, we zingen liedjes en dan is de week alweer voorbij.. een foto, high five en een knuffel en daar gaan ze weer..

1. Harm de Jong:
    12 juli 2017
    No ik dit les, betink ik mei dos't dy ol aardich thus beginst te fielen, bin hartstikkene blied dos't 't nei't sin hast;)
  2. Itteke bron:
    12 juli 2017
    Wat weer een mooie erfaring Sanne.
    Do kist t wer prachtig omskreauwe,do kist der wol een boek fan meitsje!!
    Noch en protte plesier en geniet want t is sa wer foarbij!!
  3. MrNoncha:
    13 juli 2017
    Awesomely
  4. Zwaantje:
    16 juli 2017
    Wat weer een mooi verhaal Sanne.
  5. Wietske de jong:
    22 juli 2017
    Wat weer een prachtig verhaal geweldig